пʼятниця, 12 вересня 2025 р.

День українського кіно

 


День українського кіно

Щорічно у другу суботу вересня в Україні відзначається День українського кіно. Свято було започатковано указом Президента України від 12 січня 1996 року і призначено на другу суботу вересня.

Історія українського кінематографу

Історія українського кінематографу починається з 1893 року. Йосип Тимченко, механік Одеського університету, зібрав перший у світі апарат, що вмів знімати та відтворювати кіно (знаменитий винахід братів Люмєр зявився на два роки пізніше). Тоді кінематограф називали «рухомою фотографією». Перший в Україні сеанс кіно відбувся 2 грудня 1896 року в Харківському оперному театрі, сучасній обласній філармонії. На сеансі було показано декілька короткометражних стрічок, відзнятих у Харкові українським фотографом та першим оператором хроніко-документальних фільмів Альфредом Федецьким. Відтоді по Україні у містах Дніпро (тодішньому Катеринославі), Київ та Одеса почали зявлятися невеликі кіностудії, які знімали перші водевілі, комедії та драми.

У серпні 1918 року з'являється наказ Павла Скоропадського про українізацію кіно. На виконання цього указу була створена перша українська державна організація в галузі кіно — кінокомпанія «Українфільм». У часи окупації України СРСР факт існування студії «Українфільм» у 1918—1919 роках приховувався, а українські кіноісторики вперше дізналися більше про неї лише після проголошення незалежності України в 1991 році та відкриття доступу до закритих архівів.

На базі «Українфільм» почали розроблятися постановки фільмів «Брехня», «Чорна пантера» за Володимиром Винниченком, а також «Вітер з півночі», «Кармелюк», «Чорна рада». Внаслідок недовготривалості існування УНР, «Українфільм» проіснував лише рік з серпня 1918 по серпень 1919 року.

Справжній прорив у кіно відбувся на початку XX ст. із виходом фільмів Олександра Довженка «Звенигора», «Арсенал» та «Земля» (1928-1930). А у 1930-ті роки вперше зявився звук у стрічках Івана Кавалерідзе «Коліївщина», «Прометей» та «Наталка Полтавка» (1933-1936).

13 березня 1922 року було засновано Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ), організацію, яка монопольно очолила кіновиробництво, кінодистриб'юцію, кінофікацію, кінопресу та кіноосвіту в Українській РСР. Після цього почалася нова сторінка історії українського кінематографаВУФКУ вдалося реконструювати одеське і ялтинське підприємства, а з 1928 року ввести в дію київську кінофабрику (майбутню Київську кіностудію ім. О.Довженка) — одну з найбільших та найсучасніших на той час у світі.

Наприкінці 1920-х рр. в українському кінематографі дедалі гучніше почала заявляти про себе нова модерністська течія, що сформувалася у співпраці режисера Леся Курбаса з письменниками Майком Йогансеном та Юрієм Яновським. Неторовані шляхи долав у кіно самобутній режисер і сценарист, відомий скульптор Іван Кавалерідзе («Злива»«Перекоп»). В той самий час до Української РСР приїхав працювати Дзиґа Вертов та поставив тут авангардні документальні фільми («Людина з кіноапаратом»«Ентузіазм: Симфонія Донбасу»).

Особливу роль у становленні українського кіномистецтва відіграли фільми Олександра Довженка «Звенигора» (1928), «Арсенал» (1929), «Земля» (1930). Його творчість піднесла вітчизняний кінематограф до світового рівня. Стилістика, створена Довженком, поклала початок напряму, який визначають як «українське поетичне кіно».

1930 року в УРСР з'явився перший звуковий фільм — документальна стрічка Дзиги Вертова «Ентузіазм: Симфонія Донбасу», а наступного року глядачі почули голоси акторів у художньому фільмі О. Соловйова «Фронт». У листопаді 1930 року ВУФКУ реорганізовано в «Українафільм», підпорядковане «Союзкіно».



У повоєнні роки зявилися кінофільми відомих режисерів – Сергія ПараджановаКіри МуратовоїЛеоніда Осики. В них засяяли зірки Іван МиколайчукЛеонід БиковАда Роговцева та Богдан Ступка. У цей час з'являються стрічки, які поклали початок унікальному феномену «українського поетичного кіно»: «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова (1964 р.), який отримав другу премію на 7 Міжнародному кінофестивалі в Аргентині«Криниця для спраглих» Юрія Іллєнка (1965 р.); «Камінний хрест» Леоніда Осики (1968 р.), «Вірність» Петра Тодоровського (1965 р.).

Стрічка Кіри Муратової «Довгі проводи» (1971 р.) опинилася під забороною. Драматична доля також спіткала фільми Юрія Іллєнка «Вечір на Івана Купала» (1968 р.) та «Білий птах з чорною ознакою» (1971 р.), який тріумфально отримав Золотий приз Міжнародного Московського фестивалю.

Згодом естетика українського поетичного кіно стимулювала режисерський дебют актора Івана Миколайчука («Вавилон XX», 1979 р.), а суттєві елементи поетичного кіно з'являються в стрічках Миколи Мащенка «Комісари» (1971 р.) і «Як гартувалася сталь» (1973 р.).

У 1970-80-ті роки справжній розквіт переживало українське неігрове кіноКиївська кіностудія науково-популярних фільмів зняла величезну кількість стрічок, серед яких зустрічалися справжні шедеври жанру («Мова тварин»«Чи думають тварини«Сім кроків за обрій» режисера Фелікса Соболєва та ін.).

Надзвичайно успішним був цей період і для українського анімаційного кіно. Стрічки режисерів Володимира Дахна (серіал «Як козаки…»), Давида Черкаського («Пригоди капітана Врунгеля», «Крила» та ін.), Леоніда Зарубіна («Солом'яний бичок»), Володимира Гончарова («Чумацький шлях») прославили українську анімацію за межами країни.

70 років українське кіно було частиною радянського. У ці часи кіновиробництво на території УРСР пережило кілька хвиль розквіту: в часи ВУФКУ в 1920-х та «українського поетичного кіно» 1960-х.

 


На початку 90-х українське телебачення розпочало активно знімати телесеріали, зокрема популярність мали «Роксолана», режисер Бориса Небієрідзе«Острів любові», режисер Олег Бійма. На рубежі 2000-х р. величезний успіх мав фільм польського режисера Єжи Гоффмана «Вогнем і мечем», у якому український актор Богдан Ступка зіграв роль гетьмана Богдана Хмельницького. Богдан Ступка стає «головним гетьманом українського екрану» — йому належать також ролі в історичному серіалі «Чорна рада» Миколи Засєєва-Руденка (2000 р.) та фільмі Юрія Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу» (2001 р.). 2006 року відбулася також прем'єра першого українського трилера «Штольня» (продюсер та оператор Олексій Хорошко, режисер Любомир Кобильчук). У 2008 році вийшов фільм «Ілюзія страху», українського кінорежисера Олександра Кірієнка. Фільм знятий за мотивами однойменного твору Олександра Турчинова.

В 1990-2000-х українські фільми практично не виробляються й не виходять в кінопрокат.

Сьогодні українське кіно потроху набирає оберти. Деякі з кінострічок було висунуто на номінацію премії «Оскар».

Стрічка "Плем'я" (2014):

Стала першим українським фільмом, що вийшов у широкий прокат у багатьох країнах, здобувши численні нагороди на міжнародних фестивалях, включаючи Європейський кіноприз та призи Каннського кінофестивалю.

У ніч з 10 на 11 березня 2024 року під час 96-ї церемонії нагородження Американської кіноакадемії в Лос-Анджелесі український фільм "20 днів у Маріуполірежисера Мстислава Чернова отримав Оскар у категорії "Найкращий документальний фільм". Це перший Оскар в історії України. І отримали його за стрічку про жахіття в Маріуполі, який оточили і обстрілювали росіяни.

Джерела:

https://daytoday.ua/10-tsikavykh-faktiv-pro-kino/

https://www.ukrinform.ua/rubric-other_news/2080510-rozvitok-ukrainskogo-kino-infografika.html

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84

 

 

Визначні дати з історії українського кіно:

Перші кінозйомки

1893 рік

Йосип Тимченко ще до братів Люм'єр сконструював прототип сучасного кінознімального апарату та апарату для кінопроекції. Фактично він вважається першовідкривачем кіно.

1896 рік

Альфред Федецький зняв хронікальні сюжети (перша українська кінозйомка), а потім влаштував кіносеанс у Харківському оперному театрі. Тоді ж у Львові стартували кіносеанси французьких фільмів.

1900-ті роки

До революції займалися екранізацією відомих вистав: «Наталка-Полтавка», «Москаль-чарівник». Також зявилися історичні стрічки. Найвідоміша акторка того часуВіра Холодна.

Розвиток німого кіно в Україні

1925 рік

Відбувся вихід фільму під назвою «БроненосецьПотьомкін“», який визнають одним із найкращих у світі.

1928 рік

Розпочала діяльність Київська кінофабрика, тоді одна з найбільших у світі. У майбутньомуце Київська кіностудія імені Олександра Довженка.

Варто відзначити діяльність режисера Олександра Довженка: він зняв такі фільми як «Звенигора», «Арсенал», «Земля». Остання зазначена картина визнана як одна з 12 найкращих картин усіх часів і народів.

Звукове кіно в Україні

1930 рік

 «Симфонія Донбасу» - перший звуковий фільм України від режисера Дзиги Вертова.

1944 рік

Премєра фільму «Райдуга» з Наталією Ужвій в головній ролі, який здобув низку нагород.

1958 рік

Картину Олександра Довженка «Земля» визнали однією з найкращих на Всесвітній виставці в Брюсселі.

1961 рік

Премєра комедійної стрічки «За двома зайцями», у головних ролях знялися Олег Борисов, Маргарита Криницина.

Українське поетичне кіно

Українське поетичне кіно представляють режисери Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Микола Мащенко, Леонід Осика, а також актори Іван Миколайчук, Гнат Юра, Богдан Ступка та ін.

1964 рік

Премєра «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова. Фільм отримав світове визнання (нагороди Аргентини, Італії, Греції).

1965 рік

Відбувся режисерський дебют Юрія Іллєнка, Івана Драча – «Криниця для спраглих».

1971 рік

Премєра фільму «Білий птах з чорною ознакою» Юрія Іллєнка, в якому дебютує Богдан Ступка. Стрічка отримала золоту медаль Міжнародного Московського кінофестивалю.

1973 рік

Леонід Биков зняв фільм «У бій ідуть лишестарики“».

Українське кіно в період «застою»

У цей час на українських кіностудіях зняли відомі фільми: «Д'Артан'ян і три мушкетери», «Пригоди Електроніка», «Місце зустрічі змінити не можна», «Чарівники» та ін.

Українські анімаційні фільми

1967 рік

Трансляція відомої серії мультиплікаційних фільмів «Козаки».

Розквіт анімаційних фільмів: «Пригоди капітана Врунгеля», «Соломяний бичок» та ін.

Український кінематограф під час перебудови

1990 рік

Вихід фільму Юрія Іллєнка «Лебедине озеро. Зона», який здобув нагороду Каннського кінофестивалю. СценаристСергій Параджанов.

Сучасний кінематограф

1990-ті роки

Відбулося зародження українського телесеріалу. Один із перших – «Пастка» за участі Богдана Ступки, Ольги Сумської, Анатолія Хостікоєва. Найпопулярніші серіали в Україні: «Роксолана», «Острів кохання».

2003 рік

Український мультфільм «Йшов трамвай дев'ятий номер» здобув нагороду «Срібний ведмідь» Берлінського кінофестивалю.  

2005 рік

Здобуття першої для незалежної України «Золотої пальмової гілки» на Каннському міжнародному кінофестивалі. Її отримав Ігор Стрембіцький за короткометражний фільм «Подорожні».

2006 рік

Премєра першого українського трилера «Штольня».

2014 рік

Премєра «Племя», першої у світі стрічки без слів (лише мова жестів), режисера Мирослава Слабошпицького. Фільм став найтитулованішим в Україні.

 2017 рік

Премєра фентезі-стрічки «Сторожова застава».

 2024 рік 

Під час 96 церемонії нагородження Американської кіноакадемії в Лос-Анджелесі  український фільм "20 днів у Маріуполірежисера  Мстислава Чернова отримав Оскар у категорії "Найкращий  документальний фільм"

Українські фільми, які варто подивитися:

Кіборги, 2017

Памфір, 2022

Поводир, 2014

Гніздо горлиці, 2016

І будуть люди (серіал), 2020

Мої думки тихі, 2019

Я працюю на цвинтарі, 2021

Червоний, 2017

Висота 307,5 , 2019

Довбуш, 2023

"20 днів у Маріуполі", 2023

 

Список 100 найкращих фільмів в історії українського кіно:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA_100_%D0%BD%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%89%D0%B8%D1%85_%D1%84%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BC%D1%96%D0%B2_%D0%B2_%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%97_%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%BE

У День українського кіно в прокат вийдуть фільми «Медовий місяць» і «Малевич»

11 вересня, до Дня українського кіно, в прокат вийдуть дві стрічки: трилер «Медовий місяць» і біографічна драма «Малевич».

«Медовий місяць» — український романтичний трилер Жанни Озірної про перші дні повномасштабного вторгнення. Дія фільму відбувається у маленькому містечку поблизу Києва. Головні герої Тарас і Оля, після вечірки з друзями, проводять першу ніч у своїй новій квартирі. На світанку їхнє життя незворотньо змінюється. Вони не встигають виїхати вчасно, а під будинком вже зявляються окупанти. Пара опиняється у пастці власної квартирі  — без електрики, води та звязку. Протягом пяти днів між ними зникає все зайвелишається тільки правда про них самих та безодня справжньої близькості між двома людьми.

Режисерка так розповідала про свою стрічку: «Це історія мого знайомого, який живе у передмісті Києва. Зрештою, це історія багатьох наших знайомих, а для когосьі особиста. Кіно стало моїм способом відновлення звязку з новою реальністю і, сподіваюся, початком процесу зцілення та позбавлення тягара провини. Я відчула потребу адаптувати цю історію до того, як особисто я проживаю цю війнудо викликів, з якими зараз стикається моє покоління, і до виборів, які ми змушені робити. До переосмислення життєвої системи цінностей».

Світова премєра стрічки відбулася на Венеційському кінофестивалі. Фільм уже здійснив велику подорож навколо світу. Його показали на фестивалях у більш, ніж 10-ти країнах: Італія, Франція, Німеччина, Бельгія, Грузія, Греція, Люксембург, Болгарія, Канада, США. Він отримав Гран-Прі на кінофестивалях «Молодість» у Києві, Sofia International Film Festival (Болгарія) та Arras Film Festival (Франція), а також приз журі кінокритиків на European Film Festival Palić (Сербія).

До виходу «Медового місяця» в прокат у Києві, в галереї «Кузня», відкрився виставковий проєкт Дмитра Красного та Максима-Стефана «Що за сяйво в безмісячну нічз порцеляновими творами, показаними у трилері.

https://www.youtube.com/watch?v=wXM_p-e-Jqw&t=3s

Медовий місяць. Офіційний трейлер

 

«Малевич» — біографічний фільм Дарї Онищенко про життя і творчість українського художника-авангардиста Казимира Малевича (копродукція України, Сербії, Італії та Швейцарії). Головну роль зіграв Віталій Ажнов.

Продюсерка та співсценаристка проєкту Анна Паленчук так розповідає про стрічку: «Малевичгеніальний художник, усе своє життя я захоплювалася його творчістю. Одного разу, приблизно 6 років тому, я була в Стокгольмі, де в Музеї сучасного мистецтва побачила його картину: вона була підписанаКазимир Малевичросійський авангардний художник”. Мене це обурило, адже у багатьох джерелах він досі значиться як російський художник-авангардист, попри те, що народився в Києві, писав і говорив українською мовою та провів дитинство, юнацькі роки та частину професійного життя в УкраїніЯ розказала про це Дарї і ми вирішили, що зробивши фільм про Малевича, зможемо розказати світу про його українське коріння. Це особливо актуально зараз, адже ми маємо повернути з росії українську культурну спадщину та українські геніальні імена, очистивши їх вид імперського наративу».

За задумом режисерки, «Малевич» не має на меті розповісти вичерпну біографію художника. Події фільму розгортаються на етапі розквіту творчості Казимира Малевича й охоплюють ті періоди з життя митця, які є особливо актуальними в контексті російсько-української війни. Так особливу увагу приділили відтворенню його картини періоду Голодомору в зруйнованих російською армією селах Київщини. Важливою є і структура фільму, який складається з чотирьох квадратівчотирьох частин, кожна з яких розповідає про певний епізод з життя Малевича.

Даря Онищенко так розповідає про свою стрічку: «В нашому фільмі багато фактів з біографії Малевича, багато епізодів передані дуже реалістично. Але ми обєднували деякі історичні періоди, бо показати все його життя послідовно рік за роком було б просто неможливо, а пропустити багато чого важливого теж не хотілось. Наш Малевич вийшов дуже молодий, сповнений сил і енергії, навіть в найважчі часи Голодомору і сталінських репресій. Він бореться і вірить в свою ідею. Я думаю, що ця внутрішня сила і була в справжньому Казимирі Малевичі. Він був дуже харизматичний, з гумором, дуже сміливий і притягував до себе людей, як магніт. Саме таким його згадують сучасники. Він не боявся провокувати, дивувати, інколи це нагадувало епатаж. Але це було характерно для авангардистів і Малевич швидко зробив собі славу в середовищі митців. Я думаю, ця відкритість до нового, якесь майже візіонерське бачення життя, — це дуже важлива частина філософії Малевичавін новатор, а такі людини завжди готові до того, що більшість людей навколо їх не зрозуміє. І попри це вони залишаються вірними своєму баченню, своїй ідеїламають стереотипи, інколи ризикуючи усім. Мені здається, що нашому Малевичу вдалось передати на екрані саме ці риси художника».

https://www.youtube.com/watch?v=yqnaUU5cCGc


МАЛЕВИЧ | ФІНАЛЬНИЙ ТРЕЙЛЕР | У КІНО З 11 ВЕРЕСНЯ
2025

Немає коментарів:

Дописати коментар