Іван Макарович Гончар
Народився 27 січня 1911 року в
багатодітній (8 дітей) селянській родині в селі Лип'янка, тепер Шполянський район, Черкаська область,Україна.
Навчаючись у 4-му класі, здобув 1-ше місце на районній
художній виставці.
Іван Гончар з
матір’ю
1927 року
до його села приїхав музикант і фольклорист Максим Коросташ, який, дізнавшись про
талановитого хлопця, взяв його під свою опіку, допоміг поступити в Київську художньо-індустріальну школу й
оселив у своїй квартирі на Гоголівській вулиці. У цей час І. Гончар мав
змогу зустрічатися з музикознавцем Климентієм Квіткою та письменницею Оленою Пчілкою.
1930 —
закінчив Київську художньо-промислову школу (майстерня В.Климова).
1931–1936 — навчався в
Київському інституті агрохімії та ґрунтознавства.
Як скульптор виступив у 1930-х роках
роботою «Шевченко у дяка».
За участь у Другій світовій війні, яку закінчив у Берліні,
отримав орден Вітчизняної війни II ступеня, медалі «За відвагу», «За перемогу над Німеччиною».
По закінченні війни йому вдалося попрацювати у Віденській академії мистецтв,
поїздити містами Європи, замальовуючи її архітектурне обличчя.
Працював у галузі станкової та монументальної пластики.
Скульптурним творам Гончара притаманні сміливе моделювання форми, динамічні
композиції, портрети — чітко окреслені характери.
Зібрав велику колекцію етнографічних матеріалів, творів народного
мистецтва. Створив перший в УРСР приватний музей, який облаштував
у власному будинку, спорудженому на виділеній Спілкою художників УРСР землі — неподалік від Києво-Печерської
лаври.
Експонати для музею збирав під час імпровізованих експедицій Україною.
Колекція налічує 7 тисяч предметів: ікони, народний одяг, дерев'яні скульптури,
музичні інструменти, іграшки, вироби з металу. Окремий масив колекції
становлять 20 тисяч архівних світлин із різних регіонів України.
Музей було відкрито для загального огляду 1959 року. Невдовзі він став одним із найвідвідуваніших
місць у Києві. Тут збиралися шістдесятники,
сюди приходили закордонні гості. Навіть державні туристичні організації потайки
водили до нього іноземців. З популярністю Гончара як колекціонера почав
зростати й тиск на нього. Петро Гончар пригадує,
що вже наприкінці 1960-х рр. були
перші погрози — нарівні зі словесними атаками вдавалися й до конкретних
дій: одного разу підпалили двері, згодом згоріла майстерня у дворі. Відверте
роздратування першого секретаря ЦК КПУ Петра Шелеста викликала подвижницька
діяльність Івана Гончара. Зібрана ним колекція унікальних етнографічних
експонатів не поступалася за своєю цінністю збіркам ряду провідних державних
музеїв. Петра Шелеста непокоїла та обставина, що «приватну збірку українського
народного мистецтва в будинку скульптора І. Гончара систематично відвідують
представники різних областей республіки, в тому числі націоналістично настроєні
елементи, які використовують своє перебування там для ідеологічного впливу на
відвідувачів». У 1968 Шелест підтримав комплекс заходів Комітету держбезпеки
при РМ УРСР, які мали примусити Гончара передати зібрані ним старожитності до
державних музеїв. Дізнавшись через рік, що музей І. Гончара продовжує існувати
Шелест, звинуватив спецслужби у бездіяльності.
1972 року І. Гончара виключили з КПРС з одночасною вимогою передати
збірку в державні музеї. Ця подія стала великим ударом для митця. Втратити
партійний квиток означало втратити роботу, бо тоді все робилося через
держзамовлення. «Його могли посадити, але на те не було вагомих причин: він не
боровся з владою, правильно цитував думки Леніна щодо розвитку нації, —
згадує Петро Гончар. —
Звісно, його провокували: підсилали людей, які просили за валюту продати
старожитності. І якби він продав, то це був би привід — торгує за валюту.
Крім того, він був настільки впливовий своїм просвітництвом, що його знали за
кордоном».
У серпні 1973 року за рішенням Київського бюро обласного комітету КПУ
заборонено для демонстрування кінострічку «Соната про художника», присвячену
відомому українському скульптору і музейнику І. Гончару (режисер
В. Шкурін).
На основі своєї збірки І. Гончар уклав альбом «Україна й
українці» — певну місцевість ілюстрував фотографіями характерних типажів
місцевих мешканців, замальовками церков і жител, зразками вишивки, ткацтва,
гончарства. Все це супроводили підписи, зроблені каліграфічним почерком.
З цієї праці утворилося 18 томів унікальних даних.
Помер від лейкемії в
лікарні у Феофанії. Похований
у Києві на Байковому
кладовищі, поруч із могилами Івана Світличного та Івана Миколайчука.
Того ж року (1993) хатній музей Івана Гончара став
державним.
Продовження справи Івана Гончара
1993 року на базі приватної колекції Івана Гончара засновано Український центр народної культури «Музей Івана Гончара» — державний всеукраїнський спеціалізований науково-дослідний культурно-освітній заклад, розташований у Києві по вул. Івана Мазепи, 29 (колишня канцелярія генерал-губернатора).
Із 18 томів альбому «Україна й українці» станом на 2011 р. вийшли друком три: «Україна й українці. Загальний
том», «Україна й українці. Галичина, Буковина», «Україна й
українці: Київщина Лівобережна».
На вересень 2011 року заплановано вихід ще
кількох томів.
“Прийду я з міста в
свою рідну хату-музей – і ніби прийду з чужої країни в свою рідну. Вирує
Хрещатик, гомонять вулиці і установи сивого Києва чужою, хоч і сусідньою мовою,
а моя хата дзвенить рідною мовою, рідною піснею. Скрізь по місту кують брехні
проти мого народу, плюють йому в душу, об’їдають його, зневажають його,
лицемірять і обпльовують його. А в моїй хаті своя свята правда, палке серце
народу, його теплий дух, що огріває наші змучені душі”.
Так записав у своєму щоденнику 2 квітня 1969 року Іван Гончар, скульптор, заслужений діяч мистецтв УРСР.
Джерела: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/nezabutnij-ivan-gonchar-sotvoriv-svitlinnu-sagu-uk/
https://honchar.org.ua/p/ivan-honchar-schodnya-1960-1963/
https://www.facebook.com/khramhohm/posts/1838724632946902
Посилання на відео про життєвий та творчий шлях митця:
https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=709652329751605
https://www.facebook.com/suspilne.oko/posts/1586658321537094
Немає коментарів:
Дописати коментар