Данило
Георгійович Нарбут
– син
видатного художника-графіка Георгія Нарбута;
заслужений художник України (1990), народний художник України (1994) та лауреат
Державної премії імені Тараса Шевченка (1996).
Данило Нарбут – син Георгія
Івановича Нарбута, відомого українського художника-графіка, який ще 1912 р.
означував свої національні козацькі корені в підписі під родинним гербом “мазепинець
полку Черниговского, Глуховской сотни, старшинській син и гербов и эмблемат
живописець”. Коли Георгій Нарбут помер, Данилові було лише
чотири роки. Батька свого він майже не пам’ятав, але все життя залишався
відданим його суспільно-естетичним ідеалам. Данило Нарбут неодноразово
повторював слідом за батьком: “хочу віддати Україні всі свої сили”. І саме через ці
патріотично-безкомпромісні наставляння ще за життя Данило Нарбут зажив великої
слави серед шанувальників його таланту, а також любові, хто мав за щастя
зустрічатися з ним, спілкуватися, радіти за рідне виплекане ним мистецтво і
милуватись з цим великим життєлюбом усім українським народним – селом, небом,
городами, хатами, людьми на базарах, дідом Корнієм, бабами Катериною, Люською,
рідною для нього Черкаською землею; жити пам’яттю про козацьке лицарство, про
отаманів Холодного яру Василя, Петра, Семена Чучупаків, Іларіона Завгороднього,
Федора Уварова, Івана Лютого-Лютенка, Пилипа Хмару, жити вірою в прийдешнє,
жити і творити, бо якщо не творити, то нащо таке життя; хто мав за щастя спілкуватися
з Данилом Нарбутом, той ніколи не забуде зустрічей з ним.
Данило Нарбут народився 9 (22) січня
1916-о року у Петрограді. Навчався малюванню з семи років; з чотирнадцяти
працював у декоративній майстерні Київського театру опери та балету. У 1936-у
році був заарештований і засуджений за антирадянську діяльність. Його
звинуватили у “несообщении о тайном сговоре против советской власти”. Художник
два роки провів у виправно-трудових таборах посиленого режиму з подальшою
висилкою і забороною жити у Києві. Справжня причина його арешту та засудження
невідома й до цього часу; впродовж життя Данило Георгійович
був переконаним українським націоналістом. На початку 1990-х років стояв
біля витоків УНА-УНСО.
У 1939-у році Нарбут пішов
добровольцем на Другу Світову війну.
1941 під Каневом потрапив у німецький полон, згодом був звільнений, перебував на
окупованій території. Працював у театрах Києва, Ковеля, Коломиї. На час закінчення II світової війни перебував в
Австрії. Після повернення в Україну працював художником у Луганському,
Чернівецькому, Івано-Франківському та ін. театрах. 1965–70 – головний художник Черкаського музично-драматичного театру.
Усього митець оформив близько 250
вистав в різних театрах України, з них п’ята частина – на черкаській сцені. Він
привніс до театру високу національну образотворчу ідею. Також Данило
Георгійович створював оригінальні театральні костюми: не лише відтворював
епоху, побут, а й розкривав внутрішній світ героїв вистави. Прекрасно знав
історію костюма, його етнографічні особливості, умів виразно і принципово точно
використати це на сцені. Черкаський період вважається часом розквіту
мистецького таланту Нарбута. Після виходу на пенсію зайнявся станковим
живописом на історичну й фольклорну тематику.
Самобутня творчість Нарбута зросла
на українському грунті: її витоки знаходимо в героїчному епосі, в народних
піснях і баладах, в козацьких думах, в легендарному образі козака Мамая.
Звертаючись до давньої української народної картини, Нарбут створив серію
полотен “Козак Мамай”. Перші спроби були навіяні відомим романом О. Ільченка
«Козацькому роду нема переводу». До речі, Д. Г. Нарбут був чудовим декоратором
та ілюстратором. Перші його твори, що були придбані Черкаським краєзнавчим
музеєм (для майбутнього Художнього музею), це ілюстрації саме до цього роману.
Нарбут осучаснив свого Мамая: козаки наче живуть серед нас, вони – учасники
минулих та повсякденних подій. У творі, присвяченому П. О. Білецькому, Мамай
зображений червоноармійцем, поверх гімнастерки в нього червоний козацький
жупан. Як і в народних картинах, зображення має оригінальний супроводжувальний
текст: “Завжди в борні за честь і за свободу козак Мамай – улюбленець народ”.
Можна бути переконаним, що Нарбутівський козак Мамай став віссю його життя,
набув його генетично-біографічних рис. Мандрівний козак з бандурою, стомлений у
своїй скорботі самотинно сидить в зоряній ночі, занурений думками у свою печаль
– такою картиною Д. Нарбут передав своє горе про втрату близької людини –
матері. Картина має промовисту назву “1981 року 6 серпня померла МАТИ” (1995).
Інша його картина “Сидить Мамай у тіньочку, у вишневому садочку” (1996) повна
оптимізму, жаги до життя та українського колориту.
“Сидить Мамай у тіньочку, у
вишневому садочку”
Своїм нащадкам митець залишив
роботи, присвячені історії Київської Русі, життю волелюбного козацтва, природі
України, полотна на теми українських свят і обрядів, народного побуту та історичних
героїв. Портретна галерея українських гетьманів і полковників – помітний
малярський вклад митця у відроджувану історію українського народу. Зокрема,
Шевченківську премію художник отримав за портретні серії “Сподвижники Б.
Хмельницького”, “Гетьмани України”, а також за філософсько-історичне полотно
“Страшний суд”.
Картини Данила Нарбута з
народознавчо-етнографічної тематики демонструють знання автором давньої
міфології, демонології, обрядів і звичаїв. До таких робіт відносяться полотна
“Колядки”, “Щедрий вечір”, “Скоморохи”.
“Щедрий вечір”
“Цвіт папороті”
“Любисток”
Режисери
кіностудії ім. Довженка, знімаючи фільми про козаччину, часто зверталися до
Нарбута за консультаціями, бо краще ніхто не давав порад щодо одягу та зброї.
“Вибори
кошового”
“Рушники”
3 березня 1998 р. у вісімдесят два
роки помер Данило Нарбут. Смерть підкралася до нього зненацька. На мольберті
Данила Георгійовича залишилася незакінчена велика ікона-триптих “Святі землі
Руси-України”.
Роботи Данила Георгійовича Нарбута
прикрашають багато музеїв України та зберігаються у приватних збірках
Австралії, Бельгії, Німеччини. Велика серія, об’єднана однією назвою “Гетьмани
України”, експонується в музеї Б. Хмельницького при національному Чигиринському
заповіднику. Та, безперечно, найбільша колекція робіт різних періодів творчості
Майстра, багатьох тематичних напрямків, близько 150 полотен, що досить повно
характерризують непересічну особистість автора, знаходиться в Черкаському
музеї. Черкаська дитяча художня школа, що носить його ім’я, формує власний
музей майстра. Таким чином, Данило Георгійович Нарбут – справжній син свого
народу, український інтелігент, який через усе життя проніс любов до України,
який робив усе від нього залежне, щоб відродити українські традиції, українську
мову, українське минуле. На нашу думку, дуже важливо вивчати життя таких
непересічних людей, як Д. Г. Нарбут, для того, щоб молоде покоління українців
на прикладі їх життя, їхньої творчості розвивалося, росло, викохувало в собі
любов до Батьківщини, рідного краю, українського народу. Неможливо побудувати
сильну, високоморальну державу без покоління патріотів, відданих синів та дочок
свого народу, ненькиУкраїни. І саме Данило Нарбут, як інтелігент з “великої”
літери є і завжди буде взірцем для наслідування прийдешнім та майбутнім
поколінням.
Книги про Данила Нарбута:
Нарбут Данило Георгійович. Виставка
творів. Каталог. Львів, Книжково-журнальне видавництво, 1964.
Микола Негода.
Данило Нарбут. Нарис про життя і творчість художника. Черкаси, Сіяч, 1996.
Данило Нарбут. Альбом. За редакцією
М. Маричевського. Київ, 1999.
Народний художник України Данило
Нарбут: бібліографічний покажчик. Черкаси, 2006.
Джерела:
http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/narbut-danilo/
http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN
http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/72479/8-Sp%D1%96rk%D1%96na.pdf?sequence=1
Немає коментарів:
Дописати коментар